Jirka má pokoj aneb není bydlení jako bydlení

Před několika měsíci jste nám přes sociálně sítě pomáhali sdílet inzerát, prostřednictvím kterého hledal mladý muž Jirka nové bydlení. To, že se nové bydlení najde, vypadalo chvílemi dost beznadějně, ale podařilo se! Jirka dnes už bydlí ve vlastním pokoji.

Jirka delší dobu bydlel ve sdíleném bydlení, kdy měl k dispozici „pokoj“ o výměře pouhých 3,75 m2. Bohužel jsme nemohli změnu bydlení začít řešit hned, kdy jsme Jirkovi začali pomáhat. Nepobíral totiž příspěvek na péči a neměl práci.

Prvním krokem tedy bylo hledání práce. Také jsme zjistili, že Jirka nemá nárok ani na podporu v nezaměstnanosti a pouze s invalidním důchodem by jakékoliv bydlení zkrátka neuplatil. Věděli jste třeba to, že ve spolubydlení nemá člověk bez práce nárok získat příspěvek na bydlení? Situace vypadala špatně, ale svítalo na lepší časy.

Loni v létě měl už Jirka pravidelný příjem z nové práce. V okamžiku, kdy se pronajímatelé rozhodli zvýšit nájem za jeho malinkatý pokoj, kam se sotva vejde postel, dohodli jsme se s Jirkou i s jeho veřejným opatrovníkem, že mu najdeme nové a důstojné bydlení.

Jirkův „pokoj“ ve starém bytě byl vážně malý. Po přestěhování si výrazně polepšil.

Začal kolotoč hledání a odpovídání na inzeráty často s vysokými nároky. Nejen na Jirku, ale i na opatrovníka a na nás, co Jirkovi pomáháme. Pochopili jsme, že abychom měli vůbec šanci na úspěch, budeme potřebovat víc času, stanovit si postupy, připravit se na okamžité odpovědi a nejen to… Proto jsme oslovili naší kolegyni Janu, která se spolu s Jirkou začala hledání bytu intenzivně věnovat.

Co bylo potřeba řešit?

  • LOKALITA A CENA – ustupovat se muselo od samotného začátku a to jak od Jirkou zvolené lokality, tak i hranice ceny za pronájem spolubydlení, která se neustále šplhala nahoru.
  • RYCHLOST – trh s bydlením je rychlý a s tím sdíleným ještě rychlejší. Nabídek je poměrně dost, ale je potřeba na ně reagovat okamžitě, jinak není šance dostat se na prohlídku bytu.
  • DOBRÝ DOJEM – když už se podařilo na prohlídku dostat, bylo potřeba dobře zapůsobit J. Jak udělat to, aby majitel nevnímal sociální službu či opatrovníka jako komplikaci? Jana s Jirkou společně zapracovali na zlepšení „prvního dojmu“ – přijít v čistém, podívat se druhému do očí atd.

Co pomohlo?

  • VSTŘÍCNOST – bez vstřícnosti několika stran by se nepovedlo nic. V únoru se ale konečně zadařilo! Za projevenou vstřícnost velmi děkujeme majiteli pronajímaného bytu i opatrovníkovi, který neskutečně rychle reagoval a pomáhal Jirkovi s výpovědí ze starého bytu, platbou kauce a s novou nájemní smlouvou.
  • SPOLEČNÉ NASAZENÍ – chuť některé věci změnit, zkusit znovu a jinak. Shodli jsme se, že společného nasazení bychom se daleko nedostali. Janě i Jirkovi patří obdiv, že se i přes neúspěchy nevzdali.

V polovině února si Jirka převzal klíče od nového bytu a s pomocí asistentů se přestěhoval. Má štěstí na fajn spolubydlícího. Má novou velkou postel, kterou jsme mu pomohli vybrat a koupit.

„Je to nádhera,“ hodnotí Jirka novou postel, „taky už teď nemusím lýzt na balkon oknem přes postel.“

Kromě pěkného balkonu má teď Jirka k dispozici i prostornou kuchyň, ve které má v plánu se naučit uvařit si dobrou večeři.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *