

Jindřiška, 9 let
Co o Jindřišce víme?
Jindřiška žije pouze s matkou. Se školou spolupracuje, je velmi opatrná, co se týká osamostatňování Jindřišky – má o ni obavy. Jindřiška je velmi spontánní, navazuje kontakt s každým, pokud se chce podělit o své zážitky. Většinou bývá veselá, sdílná. Velmi ráda na sebe upoutává pozornost. Nedovede si však poradit se situací, kdy má někdo jiný názor nebo s ní nechce komunikovat Má tendence k sebepoškozování. Potřebuje strukturu dne, plán práce na den, pak pracuje s elánem a je šikovná. Má ráda řád a pořádek. Žádnou mimoškolní činnost zatím nedělá, po škole je unavená, do ničeho se jí už nechce. Špatně koordinuje pohyb, je například nejistá na schodech.
Co můžeme udělat?
Zlepšit komunikaci s matkou, domluvit se na postupných krocích vedoucích k osamostatňování Jindřišky a odbourávání závislosti na paní asistentce. Využívat prvky strukturovaného učení. Dopřát Jindřišce vždy chvilku, kdy může sdílet své myšlenky s druhými, učit ji naslouchat ostatním. Prevence negativního chování – zjistit ve spolupráci s Jindřiškou a její maminkou, co zapříčiňuje tendence k negativnímu chování a vytvořit plán, jak v těchto situacích reagovat či jak jim předcházet.
Co víme o jejím učení?
Obecně: Slovní zásoba je dobrá, ráda vypráví. Školní práce je velmi závislá na momentálním naladění. Nadšeně vypráví o svých plánech a zkušenostech a je ráda, když jí ostatní naslouchají. Spíše než k dětem se upíná k paní asistence. Je zvyklá pracovat podle struktury dne a potřebuje vizualizaci rozvrhu i emocí. Sbírá samolepky a jejich získání ji dokáže velmi dobře motivovat.
Český jazyk: Na dobré úrovni srovnatelné s výkony spolužáků v 1. třídě. Jednoduché věty dokáže napsat i přečíst, přečtené větě většinou rozumí. Komunikační schopnosti jsou na průměrné úrovni, tvoří smysluplné věty, podle obrázku zvládne vyprávět příběhy, má však nižší slovní zásobu. Je schopna naučit se zpaměti básničku.
Matematika: Zná číslice do 20, umí je přečíst a napsat, s podporou vizuálních pomůcek je dokáže seřadit podle velikosti a vyznačit do číselné osy. Dokáže vypočítat příklady na sčítání a odčítání s přechodem přes 10. Nedokáže vyřešit jednoduché slovní úlohy.
Diagnostikován atypický autismus, ADHD.
Návrh řešení:
Rozvíjet komunikační a sociální dovednosti – modelové situace, dramatická výchova.
Vytvořit strukturu dne, vizualizovat rozvrh, emoce. Pracovat s žetonovým hodnocením.
Kooperativní aktivity, dostatek relaxace po dokončení úlohy.
Zadávat strukturované úlohy. Názorné materiály a pomůcky. Soustředit se na rozvoj čtenářských dovedností – porozumění a reprodukci textu. Speciálně pedagogická péče: Rozvoj slovní zásoby. Individuální přístup – struktura hodiny i jednotlivých úkolů. Motivační systém za splněné úlohy. Podporovat samostatnost. Zadávat jednoduché slovní úlohy, které lze názorně předvést, modelovat, přehrát. Názorné didaktické materiály.
Jaký máme cíl? Co chceme pro Jindřišku?
- Zadávat strukturované úlohy, dostatečná vizualizace. Individuální přístup.
- Dopřát předvídatelný prostor a čas, snížit tak stresovou zátěž a uvolnit kapacitu pro učení novým věcem.
- Postupná nácvik samostatnosti v jednoduchých činnostech při vyučování i o přestávkách.
- Redukce problematického chování – individuální podpora, modelové situace v hodinách, ranní kruhy.
- Zapojit rodiče do plánu učení i podpory samostatnosti.