INDEX
INKLUZE

Zdeňka, 11 let

Co se udělalo?

Zdeňka byla na základě doporučení SPC přeřazena do 5. třídy ZŠ. Byl vytvořen individuální vzdělávací plán, podle kterého je Zdeňka vzdělávána a hodnocena. Individuální vzdělávací plán je každé tři měsíce podroben revizi. Dále byl vytvořen profil na jednu stranu.

Rodiče Zdeňky se školou spolupracují, pravidelně chodí konzultovat rozvoj Zdeňky do školy.

Ve třídě bylo vytvořeno strukturované pracovní místo, je vizualizován rozvrh/denní program. Některé hodiny probíhají v individuální podpoře s paní asistentkou (zejména matematika a český jazyk – mluvnice). Je praktikována individualizace i v nejmenších detailech. Pomocí jednoznačně viditelného uspořádání prostředí, času a jednotlivých činností se lépe orientuje v čase a prostoru, pružněji reaguje na změny, učitel a asistent pracují tak, aby si mohla odpovědět na otázky: „Kdy, kde, co, jak, jak dlouho, proč.“

Je uplatňován žetonový systém hodnocení. Zdeňka získává žetony - v tomto případě samolepky- jako odměnu za vykonanou činnost. Za nasbírané žetony, jejichž počet je dopředu určen, získává dítě oblíbenou věc nebo aktivitu. Zdeňka většinou mění za čas strávený ve vytvořeném relaxačním koutku Snoezelen, nebo za pracovní list s bludištěm.

Zdeňka má ve třídě k dispozici počítač i tablet, ve kterých jsou stažené výukové programy. Běžná třída 5. třídy ZŠ se přestěhovala do bývalé speciální třídy, Zdeňka tak mohla zůstat na svém místě – se svými oblíbenými věcmi. To velmi usnadnilo zvykání na nové děti a novou paní učitelku. Budoucí paní učitelka nejméně jednou týdně chodila do speciální třídy, aby si na ni Zdeňka zvykla a vytvořily si mezi sebou vztah. Paní učitelka absolvovala seminář o autismu, který ji pomohl lépe pochopit, co Zdeňka potřebuje. Do školy byly dokoupeny odborné knihy s touto tématikou.

Paní učitelka má snahu dodržovat již stanovený harmonogram práce, na který byla Zdeňka zvyklá v běžné třídě. Děti byly seznámeny s tím, jak se její diagnóza projevuje, nevysmívají se jí, snaží se ji podpořit, pokud potřebuje.

Škola začala spolupracovat s canisterapeutem, interaktivní formou spolupracuje 1x za týden se skupinou vybraných dětí přímo ve škole. Hrou se psem se rozvíjí motorická činnost a fantazie. Pes napomáhá sbližování se s okolím a podporuje komunikativnost, zajišťuje pocit ochrany a jistoty. Zdeňka chodí do skupiny pravidelně.