Teorie

V této sekci jsou Vám k dispozici základní informace o naší studii. Naleznete zde stručný nástin toho, co si představujeme pod pojmem inkluzivní vzdělávání. Dále se zde dočtete o metodologii výzkumu. Pokud potřebujete vysvětlit nebo upřesnit nějaký jiný pojem nebo opatření použité v Modelu, pomůže Vám zde umístěný slovníček.

Asistent pedagoga
Asistent je pedagogický pracovník, který pomáhá učiteli při výuce ve třídě, do níž je začleněn jeden nebo více žáků se znevýhodněním. Dle momentální potřeby se věnuje začleněnému žákovi individuálně (dle jeho konkrétních potřeb), skupině začleňovaných žáků, nebo zbytku třídy v případě, že se znevýhodněným žákům i potřebuje věnovat učitel.
DUM
Digitální učební materiály, které podporují interaktivní výuku ve školách.
Index inkluze
Index inkluze je soubor materiálů, který má provázet školy procesem inkluzivního růstu. Jedná se o vytváření podpůrných aktivit a posilování vysokých výkonů všech pedagogických pracovníků i žáků. 
Škola může Index použít například k: náhledu na sama sebe a k započetí analýzy své školní kultury, dohodnutých pravidel a praxe; identifikování překážek v učení a zapojování se do vzdělávacího procesu; rozhodnutí o vlastních prioritách směřujícím ke změnám a k zhodnocení vlastního pokroku; vytvoření pravidel rozvoje, které stojí na již existujících pravidlech školy.
Individuální vzdělávací plán (IVP)
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami se ve školách hlavního proudu nejčastěji vzdělávají podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP). Jedná se o jedno z podpůrných opatření pro žáky se SVP. Sestavení IVP je týmová práce a obsahuje jak cíle vzdělávání v jednotlivých výukových předmětech, tak i strategii postupu při začleňování žáka do kolektivu či specifické cíle vyplývající z jeho osobnosti, případně charakteru jeho SVP. IVP pro žáky se SVP vypracováváme a využíváme jako „živý“ a efektivní nástroj podpory žáka.
Kooperativní výuka
Třída je rozdělena do malých různorodých skupin (obvykle 3–5 žáků) tak, aby žáci mohli komunikovat tváří v tvář. Základní vztah mezi žáky ve skupině při plnění úkolu je kooperace, tj. úspěch jednotlivce v dosažení cíle úkolu je vázán na úspěch dalších členů skupiny. Součástí učení je využívání a formování sociálních dovedností pro práci ve skupině. Sleduje se také to, jak jednotlivci přispívají ke skupinovému úsilí, co a jak se jednotlivý žák učil ve skupinové práci. Učení ve skupinách se podrobuje reflexi – nejen v tom, co se děti učily, ale také jak fungovaly sociální vztahy a dovednosti v učení.
Koordinátor inkluze
Koordinátor inkluze zajišťuje veškerou agendu, koordinuje a dohlíží na správný průběh procesů souvisejících se začleňováním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Měl by to být člověk s autoritou, protože jeho práce má vliv na fungování celé školy, a také s dobrými manažerskými schopnostmi. Není nutné, aby měl speciálně pedagogické vzdělání, v malých školách může tuto funkci vykonávat například ředitel. Ve školách větších by měl naopak koordinátor mít dostatek času pro organizaci schůzek, metodických konzultací aj.
Kruh přátel / kruh podpory
Kruh přátel nebo také kruh podpory je záměrně vytvořená skupina žáků, která vzniká, aby podpořila spolužáka, jenž není pevnou součástí kolektivu a je z nějakého důvodu vyčleňován.
Multisenzorický přístup
Jedná se o proces, při kterém žák přijímá informace všemi smysly (vizuálně, auditivně, hapticky, motoricky i olfaktoricky-čichem). Pokud zapojíme více smyslů do výuky a aplikujeme nově získané poznatky do praxe, zvýšíme tím efektivitu učení. U tohoto způsobu učení se aktivizují představy jedince o barvách, tvarech, vůních, gestech, ale i melodiích a rytmech. Multisenzorické učení souvisí s činností paměti a emocionálním rozměrem učení. Snaží se o dosažení stálejšího upevnění nových informací v paměti zapojením co nejvíce smyslů.
Základní motto Multisenzorické přístupu je: poslouchej, dívej se, říkej, napiš a ukaž. Multisenzorické učení umožňuje žákovi využití pro získávání informací toho smyslu, který je nejvíce rozvinut. Čím více je zapojeno smyslů, tím je větší aktivizace odpovídajících částí mozku a jejich vzájemné ovlivňování a následně i větší šance na zapamatování nové informace.
Peer tutoring
Vrstevnické učení. Žáci se učí od sebe navzájem. Spolužáci se při učení vzájemně podporují.
Profil na jednu stránku
Profil na jednu stránku je jednou z metod „plánování zaměřené na člověka“. Jejím klíčovým principem je aktivní zapojení samotného žáka a zaměření se na jeho cíle. Profil na jednu stránku uceleně představuje osobnost každého žáka a zdůrazňuje, v čem vyniká, jeho schopnosti, záliby, koníčky. Informuje o tom, co je pro daného žáka důležité a jak jej nejlépe podpořit. Zároveň ukazuje, jak je vnímán ostatními.
Projektová výuka
Projektová výuka nebo projektové vyučování je snaha propojovat poznatky z různých oblastí s tím, s čím se žáci setkávají v běžné realitě. Využívá se při tom zkušeností žáků, vychází z reálných životních situací a probouzí přirozený zájem o učení.
Ranní kruhy
Ranní kruh je 20-30ti minutovým pravidelným rituálem, který si tvoří paní učitelka se svou třídou. Zpravidla slouží pro navození dobré atmosféry, společné sdílení zážitků a pocitů z předešlého dne. V ranním kruhu se také děti dozvídají, co je na daný den naplánováno. Součástí ranního kruhu bývá i ranní zpráva, kterou připravuje učitel, nebo později i děti.
RVP pro obor základní škola speciální
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální navazuje svým pojetím na přílohu RVP ZV-LMP respektuje opoždění psychomotorického vývoje žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, jejich fyzické a pracovní možnosti a předpoklady a vymezuje podmínky pro speciální vzdělávání žáků s různým stupněm mentálního postižení. Podle tohoto programu byli žáci ve speciální třidě vzděláváni.
RVP ZV – přílohy upravující vzdělávání žáků s LMP
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením je součástí RVP ZV a představuje jeho modifikaci pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Respektuje sníženou úroveň rozumových schopností žáků, jejich fyzické a pracovní možnosti a předpoklady a vymezuje podmínky pro speciální vzdělávání žáků s LMP.
Snoezelen
Snoezelen je relaxační místnost nabízející žákům s postižením odpočinek od ruchu třídy a také různé stimulující zážitky. K tomuto účelu se ve snoezelenu nachází speciální vybavení, mezi nějž typicky patří kvalitní ozvučení, různé světelné efekty, relaxační pytle nebo vodní lůžko. Smyslová stimulace u žáků s těžšími formami postižení napomáhá uvolnění a podporuje rozvoj emočních i kognitivních schopností, snoezelen má ovšem co přinést i žákům s lehčími formami postižení.
SPOD – Sociálně právní ochrana dětí
Sociálně právní ochrana dítěte zahrnuje především zajištění práva dítěte na život, na jeho příznivý vývoj, na rodičovskou péči a život v rodině, na řádnou výchovu, na ochranu zájmů a práv dítěte atd. Dále také zahrnuje činnosti a působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny.
Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Poradenské služby ve škole jsou obvykle zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, případně školním psychologem/školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů školy.
ŠPZ – školská poradenská zařízení
PPP – pedagogicko psychologická poradna: Hlavní součástí činnosti PPP je přímá práce s dětmi a žáky škol a školských zařízení ve věku od 3 let do ukončení středního, resp. vyššího odborného vzdělání a s jejich rodiči, a to zejména formou individuální péče, ale i formou skupinové práce. Na základě doporučení PPP je volena nebo upravována vzdělávací cesta žáků.
SPC – Speciálně pedagogické centrum: Obsahem činnosti tohoto týmu je zabezpečovat speciálně pedagogickou, psychologickou a další potřebnou podpůrnou péči klientům se zdravotním postižením a poskytovat jim odbornou pomoc v procesu pedagogické a sociální integrace ve spolupráci s rodinou, školami, školskými a dalšími zařízeními a odborníky.
SVP – Středisko výchovné péče: Střediska výchovné péče zajišťují preventivně výchovnou péči pro děti, žáky a studenty s rizikem vzniku a vývoje poruch chování, přičemž poskytují svou intervenci také rodičům (zákonným zástupcům) nebo škole.
Žáci se SVP
V rámci modelu jsou za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami považovány děti s mentálním postižením či jiným zdravotním znevýhodněním. Ve zmíněném modelu nejsou za žáky se SVP považovány děti se specifickými poruchami učení a chování. V tomto pojetí tak jsou ve škole XY žáci se SVP pouze ve speciální třídě.
Žetonové hodnocení
U dětí s AS a vysoce funkčním autismem (VFA) se často používá tzv. žetonový systém odměňování (token ekonomy), při kterém dítě sbírá žetony, které mu zároveň ukazují počet úkolů, které je potřeba splnit k získání odměny. Odměna může následovat během dne po splnění několika úkolů či aktivit, případně až po několika dnech či týdnech. Vždy je potřeba zohlednit pozornost dítěte, flexibilitu myšlení, sociální dovednosti a v neposlední řadě charakter jeho SVP.