

Marek, 7 let
Co o Markovi víme?
Marek bydlí s maminkou a mladším bratrem v azylovém domě. Během roku se několikrát stěhovali. David velmi často chybí. Spolupráce s maminkou se přes veškeré úsilí paní učitelky nedaří navázat. Do třídy přibyl v pololetí. O přestávkách je tichý, nevyhledává kamarádství, jen sedí a pozoruje děti. Davida baví míčové hry, je pohybově zdatný, rád staví z Lega. Je vděčný za jakoukoli pozornost, umí ji ocenit.
Co můžeme udělat?
Vytvořit tým, který bude pomáhat Markovi v učení a v pozitivním sebeobrazu.
Zorganizovat vstup Marka do třídy, představit jej v jeho schopnostech, čím naši třídu Marek obohatí.
Zajistit Markovi pomůcky přímo ve škole.
Během výuky využívat metod kooperativního učení.
Co víme o jeho učení?
Obecně: S přibývajícím časem se snižuje jeho schopnost soustředění, nastupuje únava a motorický neklid. Celé Markovo tělo je v neustálé tenzi. Marek má omezenou slovní zásobu, odpovídá většinou nelogicky. Jeho pracovní tempo je pomalé, pracuje stylem pokus – omyl. Výrazně snížena je mechanická paměť, auditivní pozornost, logické i abstraktní myšlení.
Český jazyk: Pozná všechna písmena, pojmenuje, chybuje v tvarově podobných. Píše jemu známá krátká slova, čte pouze po slabikách. Vzhledem k malé slovní zásobě většinou nerozumí tomu, co přečte a vyjadřuje se v holých větách. Úchop pera je křečovitý.
Matematika: Zná číslice do 20, přečte i napíše. Číselnou řadu správně seřadí. Nerozumí operacím a pojmům více, méně, vlevo, vpravo. Sčítá a odčítá pouze pomocí prstů. Slovní úlohy řeší pouze pomocí obrázku a názoru. Nedovede vyjmenovat dny v týdnu, nerozumí pojmům ráno, večer, včera, dnes, zítra.
Vyšetřením PPP bylo stanoveno lehké mentální postižení (LMP), projevy úzkosti a známky výchovné zanedbanosti.
Návrh řešení:
Zadávat přiměřené úkoly, nechat mu čas k aklimatizaci a uvolnění úzkostí
Vytvořit funkční IVP, naplánovat Markovi učivo tak, aby střídal různé metody práce a odpočinek
Soustředit se na čtenářské dovednosti a rozvoj slovní zásoby, motivovat poslechem příběhů a s ním spojených strategií k uvolnění formulování myšlenek, čtení; psaní (velká plocha, štětec, tužka-nikoli pero, pouze hůlkové písmo atd.), používat vizuální a hmatové pomůcky;
Používat názorné hmatové a vizuální pomůcky, upevnit představu o množství do 10, příp. do 20 a operace na názorných, reálných příkladech s pomocí modelu, nákresu, dramatizace apod. k upevnění procesu sčítání a odčítání. Vizualizovat (pohybové a výtvarné aktivity apod.) čas, dny v týdnu atd.
Jaký máme cíl? Co chceme pro Marka?
- Protože je Marek a jeho rodina v těžké situaci, je třeba zorganizovat výuku, přípravu na výuku a doučování z vlastních sil ve škole.
- Posilovat Marka směrem k vnitřní motivaci a k zájmu o učení – využít jeho zájmů a toho, co dobře kolem sebe zná a má rád – k výuce nové látky i k procvičování
- Postupně pozitivně motivovat matku dítěte i samotného Marka ke spolupráci a komunikaci se školou.
- Podpořit Marka při jeho začlenění do třídy, využít k tomu jeho zájmů a schopností; pracovat s aktuálním klimatem ve třídě, posilovat kompetence dětí a přijímající, inkluzívní prostředí třídy a školy; a to během výuky a v souvislosti s učením, průběžně.