Teorie

V této sekci jsou Vám k dispozici základní informace o naší studii. Naleznete zde stručný nástin toho, co si představujeme pod pojmem inkluzivní vzdělávání. Dále se zde dočtete o metodologii výzkumu. Pokud potřebujete vysvětlit nebo upřesnit nějaký jiný pojem nebo opatření použité v Modelu, pomůže Vám zde umístěný slovníček.

Modelová základní škola je jedinou školou ve městě a navštěvuje ji 189 dětí. Ve svém školním vzdělávacím programu se zaměřila na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Počet žáků se speciálními potřebami je celkem 30. Většinou se jedná o děti, které mají specifické poruchy chování a učení. Do zřízené speciální třídy dochází 10 dětí s mentálním či jiným postižením.

Funkce asistenta pedagoga byla zřízena v pěti třídách. 3 asistenti pracují na zkrácený úvazek, 2 asistenti pracují i jako vychovatelé ve školní družině. Pro financování asistentů pedagoga jsou použity především finanční prostředky přidělené škole na její činnost normativně ze státního rozpočtu a částečně z rozpočtu Krajského úřadu.

Škola organizuje tyto mimoškolní aktivity:

Každý kroužek probíhá 1x týdně po dobu 1 vyučovací hodiny. Vedou ho učitelé školy. Aktivity jsou částečně hrazeny rodiči – zhruba 100,– Kč/pololetí.

Speciální třída

Speciální třída je věkově smíšená. Navštěvují ji žáci, kteří mají na základě posudku školského poradenského zařízení (PPP, SPC) nárok na individuální přístup a vyžadují speciální podporu.

Tuto třídu vede speciální pedagožka s dvacetiletou praxí práce ve speciálních třídách. Ve třídě pracuje i paní asistentka, která je zařazena do 7. platové třídy, může být tedy paní učitelce nápomocna i při individuální práci s dětmi a žáky podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů.